dziecko nie mówi
Opóźniony rozwój mowy u dzieci w Gdańsku - skuteczna diagnoza i terapia
Opóźniony rozwój mowy. Masz obawy, że Twoje dziecko mało mówi? W Akademii Mowy zajmujemy się diagnozą i terapią opóźnionego rozwoju mowy u dzieci w Gdańsku.
- Strona Główna
- Opóźniony rozwój mowy u dzieci – ORM
ORM - opóźniony rozwój mowy u dzieci
- Strona Główna
- Opóźniony rozwój mowy u dzieci – ORM
Rozwój mowy to jeden z kluczowych etapów w życiu dziecka. Niektóre maluchy zaczynają mówić wcześnie i szybko rozwijają swoje umiejętności językowe, inne potrzebują na to więcej czasu. Jednak gdy mowa rozwija się wolniej, niż wskazują normy wiekowe, może to być oznaka opóźnionego rozwoju mowy (ORM). Jak go rozpoznać? Co może być jego przyczyną? I najważniejsze – jak pomóc dziecku skutecznie rozwijać komunikację?

ORM u dzieci
Czym jest opóźniony rozwój mowy - ORM?
Opóźniony rozwój mowy (ORM) to sytuacja, w której dziecko nie rozwija umiejętności językowych zgodnie z typowym harmonogramem rozwoju.
Może to oznaczać brak pierwszych słów w okolicach 12. miesiąca życia, ograniczony zasób słów po 18. miesiącu czy trudności z budowaniem zdań po 2. roku życia.
opóźniony rozwój mowy
Objawy ORM - kiedy się martwić?
Każde dziecko rozwija się w swoim tempie, jednak warto zwrócić uwagę na następujące objawy:
Brak gaworzenia do 6. miesiąca życia – dziecko nie wydaje dźwięków przypominających sylaby, np. „ba-ba”, „da-da”
Brak pierwszych słów do 12.-18. miesiąca – dziecko nie mówi prostych słów, takich jak „mama”, „tata”, „daj”
Brak łączenia słów w proste zdania do 24. miesiąca – np. nie mówi „mama da”, „tata idź”
Ograniczony zasób słów lub trudności w powtarzaniu dźwięków
Problemy ze zrozumieniem prostych poleceń – nie reaguje na swoje imię, nie wykonuje prostych poleceń „podaj mi piłkę”
Częste używanie gestów zamiast słów – np. wskazuje palcem zamiast mówić, czego chce.

opóźniony rozwój mowy u dziecka
Przyczyny opóźnionego rozwoju mowy
Opóźnienie mowy oraz zachowania niepokojące mogą wynikać z wielu powodów. Pamiętaj, że aby potwierdzić lub wykluczyć ORM u dziecka warto udać się na wizytę do co najmniej kilku specjalistów: neurolog, psycholog dziecięcy, neurologopeda, audiolog.
🔹 Czynniki neurologiczne (np. autyzm, afazja dziecięca, mózgowe porażenie dziecięce)
🔹 Problemy anatomiczne (np. skrócone wędzidełko podjęzykowe)
🔹 Niedosłuch wrodzony lub nabyty (np. częste infekcje uszu)
🔹 Brak odpowiednich bodźców językowych (mała ilość rozmów i interakcji)
WAŻNE!
Dziecko w wieku 5/6 lat również może nic nie mówić. W takiej sytuacji koniecznie umów się na wizytę u neurologopedy
terapia opóźnionego rozwoju mowy
Terapia opóźnionego rozwoju mowy u dzieci - jak wygląda?
- Ćwiczenia logopedyczne – rozwijanie artykulacji, poszerzanie zasobu słów
- Zabawy słuchowe – rozpoznawanie dźwięków, rozwijanie uwagi słuchowej i rytmiki mowy
- Terapia multisensoryczna – angażowanie wzroku, dotyku i ruchu w naukę mowy
- Zastosowanie AAC – wspieranie komunikacji alternatywnymi metodami
- Współpraca z rodzicami – codzienne ćwiczenia w domu


AAC - komunikacja alternatywna
AAC – Wspomaganie komunikacji w ORM
W niektórych przypadkach dzieci z ORM mogą potrzebować wsparcia w komunikacji. Alternatywne i wspomagające metody komunikacji (AAC) to świetne rozwiązanie, gdy mowa rozwija się wolniej.
diagnoza orm gdańsk
Czy warto czekać, aż dziecko samo zacznie mówić?
Niektóre dzieci zaczynają mówić później niż rówieśnicy i nadrabiają zaległości w krótkim czasie. Jednak jeśli dziecko ma ukończone 2 lata i mówi bardzo mało, warto skonsultować się ze specjalistą.


Natalia Radgowska Neurologopeda
Logopeda o specjalizacji neurologopedia oraz wczesna interwencja logopedyczna.
Na co dzień zajmuje się terapią neurologopedyczną dzieci od 1,5 życia z trudnościami komunikacyjnymi (spektrum autyzmu), z opóźnionym rozwojem mowy, opóźnieniem rozwojowym oraz z zespołami genetycznymi. Pracowała w szkołach, przedszkolach, w prywatnych gabinetach, a także w niepublicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
Zajmuje się również dziećmi, u których mowa nie rozwinęła się poprzez zastosowanie komunikacji wspomagającej oraz alternatywnej (AAC).
Przygotowuje dzieci do zabiegu podcięcia wędzidełka podjęzykowego, a także zajmuję się opieką po zabiegu.